De största misstagen att undvika när du checkar in (och ut) från ett hotell

Att inte fråga om resortavgifter

Det sista du vill på semestern är att falla offer för dolda avgifter. Men ibland är de inbyggda extrakostnaderna, som resort fees, oundvikliga. Det bästa du kan göra är att vara förvarnad om dessa avgifter, så att du kan budgetera dem i kostnaden för ditt rumspris.

Att inte begära tidig incheckning eller sen utcheckning

När du bokar ditt hotell ska du komma ihåg att några boenden gör försök att avskaffa de typiska inchecknings- och utcheckningsreglerna. Hoxton-hotellen, från Williamsburg till deras kommande hotell i Rom, har infört Flexy Time för att helt avskaffa restriktiva in- och utcheckningstider.

Att inte be om ett särskilt rum om du är en lätt sovande person

Var alltid medveten om dina sömnpreferenser när du reser – det är trots allt din tid för återhämtning och avkoppling. Om dina sömnvanor dikterar vilken typ av rum du trivs bäst i, säg till. ”Jag sover lätt, så jag ber alltid om ett rum långt från hissen, på en hög våning och med utsikt mot den minst trafikerade gatan eller en innergård”.

Glömma att göra en sista genomgång av ditt rum.

Stannar du någonsin upp innan du går hemifrån och viskar: ”Plånbok, telefon, nycklar?” för dig själv. Om du inte gör det, men ständigt är i okunskap om var dina personliga tillhörigheter finns, kan det vara dags att börja. Samma princip ”plånbok, telefon, nycklar” gäller när du checkar ut från ett hotellrum. Gå igenom en mental checklista och gå igenom rummet innan du lämnar det. ”Jag kan inte räkna alla laddare som jag har lämnat kvar på hotellrummen”.

Att inte lämna dina kontaktuppgifter vid incheckningen

Att inte lämna dricks till städpersonalen innan du checkar ut.

Vi ger instinktivt dricks till servitörer, bartenders, frisörer och taxichaufförer. Att lämna dricks till hushållspersonalen på ett hotell borde också vara en självklarhet. Om du har glömt att ge dricks till hushållspersonalen dagligen under din vistelse är det bästa du kan göra att lämna dricks på rummet innan du checkar ut.

Vänta i kö för att checka ut om du har ont om tid.

Om du reser idag kan du sannolikt undvika att stå i kö i receptionen för att checka ut. Ditt ansvar är att lämna rummet i tid, oavsett om det är vid den angivna utcheckningstiden eller en tidigare överenskommen sen utcheckningstid. Du måste också se till att du har ett sätt att granska din räkning och att hotellpersonalen har ett kreditkort i registret för eventuella rumsavgifter. Om du föredrar att granska din räkning personligen eller om du behöver byta faktureringsinformation på rummet bör du ställa dig i kö för utcheckning. Men om du har följt Shanks tips om att uppge en e-postadress och ett kort vid incheckningen är du välkommen att bara gå ut. Glöm inte att lämna nyckelkorten i rummet eller ge dem till någon när du går ut, så att hotellet kan återanvända plasten.

Glömma att titta på en specificerad faktura när du lämnar hotellet.

Om du är orolig för att hotellet inte kommer att mejla dig en räkning – eller att du inte kommer att se den eftersom din mejlinkorg är en enda röra – så strunta i det sista tipset och ge dig själv extra tid att granska räkningen i receptionen innan du checkar ut.

Att inte be snällt om en uppgradering

Vi är mycket för att be om en uppgradering om det finns möjlighet att göra det artigt. ”På ankomstdagen har receptionen stor frihet att fördela rummen”. ”De kommer troligen att ha några trevligare rum som de måste placera någon i. Den personen kan vara du, så fråga snällt.”

Att betala för mycket för en uppgradering vid incheckningen

Sången och dansen för att få en uppgradering på ett hotell är inte olik att försöka kvalificera sig för en uppgradering hos ditt favoritflygbolag. I båda fallen vill du skicka in begäran så snart du kan, och du bör ha en tröskel för hur mycket du är villig att betala. Om det blir aktuellt rekommenderar vi att ”erbjuda ett rimligt belopp för en uppgradering – vår tumregel är 10 procent av vad du betalade”.